BLOG

5 ingrediënten
voor een goede campagne

11-08-2020


Tegenwoordig moeten organisaties wendbaar zijn en zijn daardoor continu in beweging. Om in beweging te blijven is bewustzijn en verandering nodig.
De vraag is, hoe creëer je dat?


Een campagne is een specifieke vorm van communicatie en bevat een samenhangende reeks aan activiteiten. Alle activiteiten dragen bij aan het behalen van en brengen de doelgroep ‘in beweging’. Een campagne is vooral een term die we kennen uit de marketing. Organisaties maken met marketingcampagnes nieuwe producten of diensten bekend. Wat kunnen we, in de wereld van organisatieontwikkeling, leren van deze marketingvorm?

Ons antwoord? Veel!

Tegenwoordig moeten organisaties wendbaar zijn en zijn daardoor continu in beweging. Om in beweging te blijven is bewustzijn en verandering nodig. De vraag is, hoe creëer je dat?

Wij horen vanuit organisaties steeds vaker de behoefte om met ‘korte’ interventies beweging te creëren. Een leercampagne is hiervoor een passende vorm. De inhoud van een leercampagne is gebaseerd op het regelmatig verspreiden van hapklare informatie, met één duidelijk einddoel. Een leercampagne kan alles omvatten, van video’s tot blogs, quizzen en nog veel meer. Bovendien kun je een leercampagne opzetten voor elk onderwerp en kun je een leercampagne (snel) bijsturen of opschalen. Over wendbaarheid gesproken!

Wat zijn de 5 ingrediënten voor een effectieve leercampagne?

1.
Stel een duidelijk doel

Met een doel bedoelen we het doel voor de campagne. Wanneer we kijken naar de niveaus van gedragsverandering (weten – willen – kunnen) zet je tijdens een campagne voornamelijk in op weten en willen. Oftewel, begrip en bewustzijn.

Beschrijf in de doelstelling duidelijk wat je met de campagne wilt bereiken en welke middelen je op welk moment inzet om je doelstelling te bereiken.

2.
Stel de doelgroep centraal

Denken dat je de doelgroep wel kent is de grootste valkuil tijdens het opzetten van een campagne. Ons advies: verdiep je in de doelgroep: wie zijn ze (echt), waar hebben zij behoefte aan en op welke manier kun je hen in beweging krijgen? Bij deze laatste vraag kijk je ook naar het kennisniveau. Door dit goed in kaart te brengen weet je met welke toon en inhoud je de campagne vormgeeft.

3.
Ga voor afwisseling en de juiste lengte

Voorspelbaarheid en ‘open deuren’ zijn de twee grootste afknappers tijdens een campagne.
Wij zien dat een mix aan verschillende activiteiten een positief effect heeft op het succes van een campagne. Zorg er daarnaast dat je de campagne zorgvuldig plant. Zet per fase een tijdsdoelstelling, wat en hoe wil je wanneer bereiken. Een effectieve campagne duurt tussen de 3 en 6 weken.

4.
Vind de sweet spot

Je las het net al, voorspelbaarheid is een afknapper. Hoewel er geen wetenschappelijke formule is waarmee je per definitie succes afdwingt, zijn er wel uitgangspunten die kunnen leiden tot belangstelling onder de doelgroep. Één daarvan is dat iemand emotioneel of cognitief geraakt wordt. Er moet iets gebeuren, tijdens de campagne, waardoor je een waardevolle ervaring opdoet. Dit betekent echter niet dat een campagne altijd iets nieuws hoeft te bevatten. Allen Gannett benadrukt in zijn boek Creatieve Curve – How to develop the right idea at the right time dat mensen op zoek zijn naar zowel het nieuwe als het herkenbare. De sweet spot is dus daar waar er optimale spanning is tussen onverwachte elementen én veilige herkenbaarheid.

5.
Zorg voor support

Met support bedoelen we zowel de inzet van de juiste communicatiemiddelen als de support vanuit de organisatie. Zorg ervoor dat de campagne organisatie- of teambreed wordt gedragen en geef (informele) leiders een belangrijke rol.

Wat betreft de communicatiemiddelen, denk goed na over welk middel of kanaal je op welk moment inzet. Houd continu je doelstelling in gedachten en verplaats je in de doelgroep.

Meer weten?
Laat het ons weten!

Bel of mail Lauri! Zij weet hier alles van.

Wil je alles weten over spelen, leren en veranderen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Adres

Van Diemenstraat 202
2518 VH Den Haag

Contact

Algemeen
info@t-wise.nl
+31-702230016