BLOG

Blended ontwikkel-
en verandertrajecten:
de succesfactoren

19-05-2020


De efficiëntie van online werken en leren zorgt ervoor dat we ook in de periode na corona veel meer online zullen werken, overleggen, leren en trainen dan we vóór corona deden.


Door corona en de lock-down maken we een enorme ontwikkeling in het gebruik van digitale toepassingen voor leercontent door. Universiteiten, scholen, trainingsbureaus en organisaties: iedereen haast zich om leercontent online beschikbaar te maken. Wij verwachten dat deze ontwikkeling blijvend zal zijn, hoe graag we elkaar ook ‘live’ willen zien en spreken. De efficiëntie van online werken en leren zorgt ervoor dat we ook in de periode na corona veel meer online zullen werken, overleggen, leren en trainen dan we vóór corona deden. Het is één van de weinige positieve aspecten die we uit deze bezorgde periode over zullen houden.

Materiaal omzetten naar bruikbare digitale leercontent is een vak. Veel docenten en trainers ontdekken nu dat ‘just adding digital’ niet werkt, ze moeten in hoog tempo naar de fase van ‘thinking and acting digital.’ Leer-,ontwikkel en veranderprogramma’s werkelijk blended maken en alle digitale mogelijkheden goed mixen met live sessies is voor velen nog wel een puzzel. En net als met een ouderwetse jigsaw puzzel, leggen we die door goed te kijken en te proberen of de stukjes passen. Hoe meer verstand je hebt van die stukjes (digitale mogelijkheden), hoe beter je die puzzel maakt.

In deze blog delen wij de 4 succesfactoren die wat ons betreft het belangrijkst zijn om toe te passen in blended learning trajecten.

1.
Blended learning is een
onvergetelijke leerervaring
en sluit aan bij
persoonlijke (leer) behoeften

Neem het volgende voorbeeld eens in gedachten: je organiseert een 6-gangen diner voor jouw beste vrienden. Je wilt hen natuurlijk een geweldige avond bezorgen en je denkt er van tevoren goed over na hoe je dat gaat organiseren. Welke wijn-spijs combinaties wil je serveren en van welke muziek houden jouw vrienden? Je wilt graag rekening houden met de verschillende wensen en behoeften, de ene vriend eet namelijk vegetarisch en de ander heeft een notenallergie.

Op deze manier denken wij ook na over een blended traject. Wij zijn ervan overtuigd dat je een traject ook als een onvergetelijke ervaring moet ontwerpen en rekening moet houden met verschillende persoonlijke (leer)behoeften.

Blended learning is daarin de sleutel tot succes. Je stelt namelijk de ultieme mix aan leeractiviteiten en vormen samen, net zoals je dat met de wijn-spijs combinaties kunt doen. Je begint dus niet met de technische mogelijkheden, maar met de kenmerken en wensen van je deelnemers. Daarna maak je een mix die optimaal je inspeelt op de verschillende (leer)behoeften van deelnemers.

2.
Blended learning stimuleert sociaal leren en het geven en krijgen van feedforward

Interactie en contact vormen een essentieel onderdeel van blended learning, zowel tussen de begeleider en deelnemers als tussen deelnemers onderling.

Het voordeel van blended learning is dat je verschillende (laagdrempelige) contactmomenten in je traject in kunt bouwen, via verschillende (digitale) kanalen. Op deze manier stimuleer je sociaal leren en verlaag je de drempel om feedforward te geven en krijgen. Een goed voorbeeld is het toevoegen van gamification, door op een speelse manier met elkaar in contact te staan wordt leren nog leuker!

3.
Blended learning is gevarieerd

We benoemden het al eerder, door de juiste mix aan leeractiviteiten creëer je een onvergetelijke leerervaring. Waar moet je op letten bij het samenstellen van de juiste mix? Het begint bij de volgende twee aspecten: online waar het kan en offline als het moet. Wanneer je tijdens het samenstellen van de mix ook rekening houdt met hoe mensen zelf al graag willen leren, maak je het leren aantrekkelijk voor ze om het ook daadwerkelijk te gaan doen. Hierdoor versterk én versnel je de impact van je traject.

4.
Blended learning zorgt voor herhaling (en borging)

Bij het bedenken van een onvergetelijke blended leerervaring is het van groot belang dat je nadenkt over het terugkeren van behandelde onderwerpen en leeractiviteiten. Door te herhalen maak je er een gewoonte van om regelmatig te leren. De kracht van herhaling is wat ons betreft één van de meest onderschatte aspecten in leren. Ondanks dat we – dankzij Hermann Ebbinghaus – weten dat je na één week al 40 tot 80 procent van het geleerde bent vergeten.

Je kunt dit van tevoren ondervangen door er over na te denken. Bijvoorbeeld door een (online) training te combineren met een toepassingsopdracht. Hierdoor creëer je tijdens de training een sterke basis en bied je handvatten aan. Met de opdracht stimuleer je deelnemers om het geleerde toe te passen in de praktijk. De behandelde theorie en handvatten bied je vervolgens, verspreid in de tijd, ook aan via een online leeromgeving of een leerapp. De deelnemers kunnen deze informatie gebruiken tijdens het uitvoeren van de opdracht. Zo prikkel je deelnemers tussentijds en ontwikkelen zij (onbewust) de gewoonte om te leren.

Meer weten?
Laat het ons weten!

Bel of mail Lauri! Zij weet hier alles van.

Wil je alles weten over spelen, leren en veranderen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Adres

Van Diemenstraat 202
2518 VH Den Haag

Contact

Algemeen
info@t-wise.nl
+31-702230016