Employee Purpose Program:
Samen luchtvaart mogelijk maken

Samen luchtvaart mogelijk maken, een boeiende en complexe uitdaging waar Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) al een paar jaar hard aan werkt. De afgelopen anderhalf jaar heeft LVNL vooral geïnvesteerd in de leidinggevenden en via hen in de medewerkers. Dit jaar is het tijd voor de ruim 1000 medewerkers van LVNL voor het Employee Purpose Program! Met het Employee Purpose Program wil LVNL haar medewerkers direct inspireren en ontwikkelen om de purpose verder te implementeren binnen de organisatie.

LVNL heeft aan T-wise gevraagd om het Employee Purpose Program te versterken en versnellen door de juiste mix aan on- en offline activiteiten aan te bieden. Welke activiteiten dit zijn, dat bekijk je hier!

De aanpak

We nemen je eerst mee op reis naar de aanpak van het programma.

Het Employee Purpose Program start met de Boostcamps en een boosterscampagne. Daarna vervolgt de reis zich naar de Skillslabs (vaardigheidstrainingen), Teamcoaching en tot slot de Take-off.

Samen met organisatieadviesbureau Ardis en LVNL heeft T-wise invulling gegeven aan 20 Boostcamps en een boosterscampagne. De Boostcamps zijn een soort kick-off van het Employee Purpose Program. Na afloop van de Boostcamp ontvangen de medewerkers nog zes weken lang een boostercampagne.

Om ervoor te zorgen dat we dezelfde taal spreken als LVNL en de juiste vorm en inhoud aanbieden, hebben we verschillende sessies georganiseerd om input op te halen bij medewerkers van LVNL. Met als resultaat dat zowel de inhoud als de vorm optimaal aansluit op de dagelijkse praktijk van de medewerkers!

Boostcamps, een onvergetelijke ervaring

T-wise heeft samen met Ardis en LVNL  een interactief en verassend programma ontwikkeld voor de Boostcamps. Medewerkers van LVNL gaan namelijk letterlijk (online) en met elkaar op een reis vol uitdagingen en verrassingen!

Aan de Boostcamps doen per dag ongeveer 100 medewerkers mee. Zij gaan in 10 groepen van 8-10 medewerkers tegelijk op pad door het pand van LVNL. Met behulp van de app ‘Zeggut’, die is geïnstalleerd op een iPad, en door het oplossen van puzzels, komen de groepen op verschillende locaties. Hier voeren zij inhoudelijke opdrachten uit die in het teken staan van de purpose, samenwerken of trends en ontwikkelingen binnen en buiten LVNL. De reis is tevens een competitie, we meten welke groep zo snel mogelijk de puzzels oplost en daardoor zo snel mogelijk de volgende locatie ontdekt.

De groepen gebruiken de app voor de uitleg van de opdrachten en daarnaast uploaden zij foto’s/video’s of leggen verslag van de opdrachten. Tijdens de plenaire afsluiting komt de input van de groepen terug en wordt de winnende groep bekend gemaakt.

De Boostcamp is een goed voorbeeld van hoe on- en offline activiteiten elkaar versterken, waardoor het succes van het programma wordt vergroot.

Boostercampagne, inspireren en ondersteunen

LVNL vindt het belangrijk dat de opbrengsten van de Boostcamps binnen de organisatie blijven leven, zodat het niet bij een leuke dag blijft. Daarom bieden we aan alle medewerkers, zes weken na afloop van Boostcamp een boostercampagne aan.

Hiermee stimuleren we de transfer naar de werkplek en toepassing van de opgedane inspiratie en inzichten tijdens de Boostcamp in de praktijk. Dit doen we door een extra boost te geven in de vorm van boosters/opdrachten in de Zeggut app. Hierdoor blijven medewerkers langere tijd bezig met thema’s van de Boostcamp en vergroten we de kans dat er daadwerkelijke (gedrags-)verandering optreedt.

De boosters bestaan onder andere uit compilatiebeelden van de Boostcamp en een bijbehorende praktijkopdracht, het beantwoorden van stellingen en prikkelende vragen over de purpose en kernwaarden van LVNL, uitvoeren van opdrachten (met of voor collega’s), bekijken van animaties, video’s, het beluisteren van een podcast of het rangschikken van relevante vraagstukken binnen LVNL.

De boosters zijn kort, krachtig en leuk om te doen! Het zet medewerkers van LVNL aan om in actie te komen en met elkaar in gesprek te gaan over de organisatie.

Resultaten

De samengestelde mix aan on- en offline activiteiten tijdens de Boostcamps en de boostercampagne, leiden tot een succesvolle start van het Employee Purpose Program. Uit feedback van de medewerkers van LVNL blijkt dat zij het bijwonen van de Boostcamp aanbevelen aan collega’s en dat de boostercampagne hen helpt bij het toepassen van inzichten en opgedane inspiratie in de praktijk!

Het gemiddelde cijfer tot nu toe voor de boostcamps is: 7,8

Wij zijn trots op dit programma en de samenwerking met LVNL en Ardis!

Heb jij ook hulp nodig bij het versterken en versnellen van een ontwikkel- of verandertraject binnen jouw organisatie? We gaan graag met je in gesprek.

Benieuwd geworden?

Ben je benieuwd geworden naar onze visie op leercampagnes en boost-learning?

We vertellen je graag meer over onze aanpak!

Jeroen de Haan: Human Resourch Development adviseur

Jeroen de Haan

Adviseur Human Resource Development

De samenwerking met T-wise was heel plezierig. Ze hebben de leukste ideeën en willen ook echt weten wat past bij jouw organisatie. Ze luisteren goed en houden rekening met de cultuur van je bedrijf. Ze zijn superflexibel en reageren heel snel op aanpassingen. Je merkt echt dat zij ook willen dat het programma een succes wordt. Samenwerking met hen voelt als samenwerking met je (favoriete) collega’s. Stuk voor stuk intelligente en enthousiaste dames.
We zijn blij deze aanpak te hebben gekozen, want zonder hun app die we ter plekke en achteraf (boostercampagne) gebruiken en hun leuke spellen had er echt iets essentieels ontbroken. De T-wise ondersteuning is de lijm tussen de verschillende onderdelen van het programma. Ik beveel hun aanpak van harte aan!

Jeroen de Haan: Human Resourch Development adviseur

Bekijk ook onze andere cases