It’s all about content

Lees je vaker onze blogs en wisepapers of volg je ons op LinkedIn? Dan is het je vast niet ontgaan dat wij verschillende mediavormen ontwikkelen.

In deze blog lichten we een aantal vormen van online media toe en vergelijken deze met elkaar. We noemen deze mediavormen content. Daarnaast lees je wanneer je het beste welke vorm van media kunt gebruiken en geven we tips voor het beste ontwerp van de volgende drie vormen van online content: blog, video en infographics.

Lees snel verder om meer te weten te komen over blogs, video’s en infographics!

Blog

Een blog is een stuk tekst met een verhaal geschreven in spreektaal. Een blog heeft meestal afbeeldingen, maar is niet interactief. Vaak zie je blogs gepost op een platform waar gebruikers likes en reacties kunnen toevoegen.

  • Zorg dat de blog gemakkelijk te scannen is:
    – gebruik kopteksten en korte alinea’s;
    – maak gebruik van opsommingen.
  • Maak elke alinea relevant:
    – gebruik afbeeldingen;
    – illustreer punten of metaforen;
    – roep verwondering of nieuwsgierigheid op.
  • Maak de inhoud duidelijk en makkelijk te begrijpen:
    – vermijd vaktermen/jargon;
    – maak het niet onnodig complex;
    – gebruik korte zinnen.
Blog schrijven

Video

Een video is een reeks afbeeldingen die bewegend beeld vormen. Er is altijd een visuele component en meestal ook een audiocomponent. Dit zijn de vier meest voorkomende soorten video:

  • Interview;
  • Live actie video of rollenspel (een scène wordt uitgebeeld);
  • Animatie (ook wel motion graphics genoemd);
  • Computer simulatie (het gebruik van schermafbeeldingen van softwareschermen, een app of een website).

Ontwerptips voor een goede video:

  • Mensen onthouden een verhaal beter dan een opsomming;
  • Afbeeldingen en foto’s maken tekst meer beeldend;
  • Gebruik enkel video wanneer het ook toegevoegde waarde heeft;
  • Een proces of procedure weergeven;
  • Iets weergeven dat verandert in de tijd;
  • Een dialoog tussen meerdere mensen weergeven;
  • Wanneer je een persoonlijke verbinding wilt creëren of wanneer je emoties weer wilt geven;
  • Situaties waarbij audio een essentieel onderdeel is van het visuele deel.
video content creatie

Infographic

Een infographic is een afbeelding die wordt gebruikt om informatie weer te geven. Het is vooral handig wanneer je veel inhoud of gegevens wilt weergeven of overbrengen.

Ontwerptips voor een goede infographic:

  • Focus op 1 onderwerp, probeer niet te veel informatie in 1 infographic te stoppen;
  • Houd het kort;
  • Houd het design simpel met voldoende (wit)ruimte;
  • Gebruik afbeeldingen, symbolen en iconen;
  • Gebruik kopteksten om visuele hiërarchie te creëren;
  • Zorg voor een goede flow (vertel een verhaal);
  • Gebruik een hoog contrast voor tekst.

Een sterk visueel ontwerp is essentieel voor en goede infographic. Denk daarom bij het maken van een infographic altijd aan deze fundamentele grafische ontwerpprincipes:

  • Uitlijning: alle elementen moeten op een onzichtbaar raster worden uitgelijnd. Dit is essentieel voor een professioneel ogende infographic.
  • Herhaling: herhaal kleuren, lettertypen en grafische elementen, om zo eenheid in de infographic te creëren.
  • Contrast: als dingen niet hetzelfde zijn, zijn ze verschillend. Vaak creëer je in een infographic geen sterk genoeg contrast. Spring eruit!
  • Nabijheid: dingen die verband houden moeten dicht bij elkaar staan en verder weg van niet-gerelateerde onderdelen.
infographic elementen

Wanneer gebruik je welke vorm?

Elke vorm heeft voor- en nadelen, maar wanneer gebruik je nu welke vorm?

Een blog gebruik je wanneer je weinig tijd en weinig budget hebt. Een blog kunnen mensen lezen maar ook scannen, je kunt zelf bepalen wat je leest.

Een infographic zet je in wanneer je veel data of informatie in korte tijd en op een aantrekkelijke manier over wilt brengen. De verhouding (benodigde) tijd van de lezer en kwaliteit van de output is bij een infographic heel hoog.

Zowel voor een blog als voor een infographic geldt dat de lezer zelf de regie heeft. De lezer kan er doorheen gaan en het scannen op zijn eigen tempo.

Omdat de lezer bij een blog en bij een infographic zelf de regie heeft staan deze twee vormen recht tegenover video. Bij video heeft de gebruiker niet zelf de regie.

Een video zet je vaak in wanneer je relatief saaie content op een leuke manier over wilt brengen. Video’s doen het goed voor alle content die emotie of interactie tussen meerdere personen bevat. Content die een verandering door maakt in de tijd leent zich ook uitstekend voor video.

Het is belangrijk om te onthouden dat de inhoud van de boodschap die je wilt overbrengen altijd belangrijker is dan de vorm waarin je het deelt (blog, infograhpic of video). Weten wat je wilt zeggen en dit op de juiste manier overbrengen is van cruciaal belang! Het kiezen van de juiste mediavorm contentvorm zal echter wel helpen om het lerend vermogen van – en de impact op – je publiek te versterken.

In deze blog behandelen we maar enkele vormen van online content. In de praktijk kijken we altijd naar welke vorm het best past bij boodschap die je wilt overbrengen. Naast de contentvormen die we in deze blog beschrijven maken wij bijvoorbeeld ook podcasts, interactieve magazines, websites en posters. Qua ontwerpprincipes en vorm lijken posters, websites en interactieve magazines meer op blogs en infographics. Podcasts lijken meer op video.

Bekijk hier onze klantcase voor ROC Friese Poort waarin je meer leest over de inzet van verschillende vormen online content.

Meer weten?

Heb jij aanvullingen op deze blog of wil je meer weten over onze aanpak?
Stuur dan een e-mail naar info@t-wise.nl,  we horen het graag!