BLOG

Play in Business

11-07-2023     |     DOOR LEANNE WITJAS


In deze blog delen we vier waardevolle inzichten die we hebben opgedaan tijdens ons bezoek aan het Play in Business evenement.


Op een vroege vrijdagochtend tref ik mijn collega Bonita bij Madurodam om samen naar het Play in Business event te gaan. Moe van een drukke en intensieve week, maar vol verwachting rijden we richting het GeoFort in Herwijnen. Wanneer we het terrein oplopen verdwijnt die moeheid als sneeuw voor de zon. Wat een sfeer en energie! Een groot verschil met de energie die ik ken van de traditionele – toch wat serieuze – L&D conferenties. Iedereen komt hier om een dagje te spelen en dat voel je meteen. Het is een powerpoint-loos event, met uitzondering van de Keynote van Erik Scherder, waarover hieronder meer. Het is een dag vol spelen, ervaren, verbinden en inspiratie. We zetten de top 4 inzichten hieronder voor je op een rij:

#1Spelen is dé manier om je brein goed te houden en te trainen!

De keynote was van Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie aan de VU. Hij had een zeer interessant en boeiend verhaal over ons brein en wat daarop van invloed is. De kernboodschap van zijn verhaal was als volgt. We willen de witte stof in ons brein, ook wel myeline genoemd, optimaliseren. Myeline zorgt voor snelle verbindingen waardoor we snel kunnen schakelen. En dat is wat we willen! Er zijn meerdere factoren van die van invloed zijn op de werking van myeline. Negatieve factoren zijn bijvoorbeeld alcohol en stilzitten.

 

Factoren die een positieve invloed hebben op myeline zijn bijvoorbeeld mediteren, muziek en bewegen. Wil je jouw Meyeline gehalte na je 30e hooghouden moet je het volgende doen:

  • Nieuwe dingen proberen
  • Dingen doen die uitdagend zijn
  • Je moet moeite doen

Al deze drie elementen zijn vertegenwoordigd in spelen! Spelen is dus ontzettend goed voor je brein, zeker na je 30e. Terwijl we juist steeds minder gaan spelen naarmate we ouder worden. Het gezegde “We don’t stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing” is dus wel degelijk waar en ook nog eens wetenschappelijk onderbouwd. Des te meer reden om spelen meer te integreren in ons dagelijkse werk!


“We don’t stop playing because we grow old;
we grow old because we stop playing”


#2Spelen creëert een psychologisch veilige omgeving om te oefenen, te experimenteren en fouten te maken.

Een goede serious game bevat een goede verhaallijn. Door mensen mee te nemen in een fictief verhaal en ze er in onder te dompelen, stel je mensen in de gelegenheid om te oefenen en te experimenteren in een fictieve wereld (de spelomgeving). Hierdoor kunnen mensen hun dagelijkse situatie (met alle mitsen, maren en belemmeringen) even achter zich laten. In het spelomgeving hebben deelnemers de volledige vrijheid om bewust, maar grotendeels ook onbewust te oefenen met (nieuw) gedrag. Vervolgens stappen deelnemers terug in de ‘echte wereld’ en is er de mogelijkheid om direct feedback te geven en te reflecteren. Doordat deelnemers kennis en vaardigheden in de spelomgeving hebben toegepast en hier direct feedback op hebben ontvangen, is de transfer naar de praktijk veel makkelijker.


Een goede serious game bevat
een goede verhaallijn.


#3Spelen is laagdrempelig & enorm goed voor verbinding

Een goede serious game bevat een goede verhaallijn. Door mensen mee te nemen in een fictief verhaal en ze er in onder te dompelen, stel je mensen in de gelegenheid om te oefenen en te experimenteren in een fictieve wereld (de spelomgeving). Hierdoor kunnen mensen hun dagelijkse situatie (met alle mitsen, maren en belemmeringen) even achter zich laten. In het spelomgeving hebben deelnemers de volledige vrijheid om bewust, maar grotendeels ook onbewust te oefenen met (nieuw) gedrag. Vervolgens stappen deelnemers terug in de ‘echte wereld’ en is er de mogelijkheid om direct feedback te geven en te reflecteren. Doordat deelnemers kennis en vaardigheden in de spelomgeving hebben toegepast en hier direct feedback op hebben ontvangen, is de transfer naar de praktijk veel makkelijker.

#4We moeten ons meer gedragen, en dus spelen, als kleuters.

Eén van de sessies die ik bijwoonde ging over de vraag hoe je meer spelenderwijs kunt werken. Het antwoord: gedraag je eens meer als een kleuter! Kleuters spelen door te experimenteren. Kleuters doen gewoon, zonder te overleggen, ze experimenteren en maken fouten. Wanneer we meer spelen, denken en samenwerken als een kleuter:– Doen we meer zonder te overleggen– Creëren we meer ruimte voor het maken van fouten (=experimenteren)– Werken en reageren we meer IntuïtiefHet lijkt ons een mooi voornemen wanneer we na de zomer weer aan het werk gaan: meer spelen, denken en samenwerken als kleuters!

Meer weten?Laat het ons weten!

Bel of mail Bonita! Zij weet hier alles van.

Wil je alles weten over spelen, leren en veranderen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Adres

Van Diemenstraat 202
2518 VH Den Haag

Contact

Algemeen
info@t-wise.nl
+31-702230016