Speelkwartier op het werk
Zo af en toe nemen onze collega’s hun kinderen mee naar ons kantoor bij T-wise, en dat vinden ze nooit vervelend. In onze creatieve en speelse omgeving is namelijk altijd genoeg te ontdekken. Zeker kinderen tussen de twee en vijf jaar storten zich meteen vol enthousiasme op de kast met spelletjes en materialen die we gebruiken voor onze serious games. Al bij binnenkomst vliegen de deurtjes open en halen ze alles tevoorschijn wat hun aandacht trekt. Als je dat tafereel vaker aanschouwt, vallen er verschillende zaken op. Jonge kinderen kunnen keer-op-keer met hetzelfde speelgoed aan de slag gaan. Het is vermakelijk om te zien hoe ze met hetzelfde speelgoed enerzijds dezelfde handelingen uitvoeren, maar ook hoe ze steeds verder komen met datzelfde speelgoed. Een toren leer je bouwen, maar in het begin vooral ook omgooien. Even later komt de fantasie erbij: de toren en de blokken gaan deel uitmaken van een zelfverzonnen verhaal. Het wordt een gevangenis voor boeven, of een brug over een grote rivier waar de dieren niet in mogen vallen. Het kind experimenteert volop met wat, hoe en waarom en kan met hetzelfde speelgoed eindeloos variëren en blijven spelen.
Wat daarbij opvalt, is de focus die ze daarbij aan kunnen brengen. Er bestaat even niets anders dan het spel en de fantasiewereld, ze kunnen er lang en geconcentreerd mee bezig zijn, vooropgesteld dat je ze laat spelen en je er niet mee bemoeit. Het is spelen om het spel, er is geen doel of nut, ze kennen geen vaste regels want alles wat je verzint, kán in de speelwereld.
Wanneer ze vanaf het vierde jaar naar school gaan, bestaat de dag nog steeds voor een groot deel uit spelen. Het wordt enigszins gereguleerd, er is een poppenhoek, een doktershoek of een hoek met een ander thema en er komen bepaalde regels waar ze zich aan moeten houden. En ze spelen nog veel buiten, gelukkig. Een schoolplein met losse takken of oude autobanden daagt de kleuters uit om te onderzoeken wat je daar allemaal mee kunt doen en welk verhaal je daarbij bedenkt. De kleuters gaan ook meer samen spelen.
Vanaf groep 3 verandert er al veel: het spelen wordt voor een (groot) deel vervangen door de eerste vormen van leren. Er komen opdrachten (‘werkjes’) die aan bepaalde eisen moeten voldoen. Daar zit een leerdoel achter, het eerste formele leren: de juf of meester vertelt wat de kinderen moeten doen en voor een deel ook hoe en waarmee ze dat gaan doen. Er is al snel zoiets als een curriculum wat het kind moet gaan doorwerken en uiteindelijk beheersen of kennen. Er komt een leerlingvolgsysteem om de vorderingen bij te houden en te kunnen zien, of de ontwikkeling (het leren) op schema ligt. De ruimte voor het spelen neemt in de loop van de jaren af en wordt benoemd met de tijdseenheid die er nog voor over blijft: het speelkwartier.
De middelbare school kent bedroevend weinig ruimte of tijd meer voor spelen. Spelen, door spel of door sport, wordt iets voor de vrije tijd van het opgroeiende kind. Alles wordt doel- en prestatiegericht. En waar presteren verschijnt, wordt leren lastiger omdat alles gericht is op het doel: beter worden in wat je doet of kunt. Ook op de sporttraining is er doorgaans weinig vrije ruimte om te experimenteren en te ontdekken wat je allemaal met een bal kunt doen. Speeltijd op een club wordt oefentijd en zo verdwijnt het spelen, als je niet oppast. Spelen en oefenen met een stick, racket of bal doen kinderen nog het meest in hun eigen, vrije tijd. De vrije speelruimte om te ontdekken, te proberen en te variëren verdwijnt en die komt op een beroepsopleiding of universiteit zelden meer terug.
Wanneer een jongvolwassene de formele opleiding of studie achter de rug heeft, biedt de eerste werkomgeving doorgaans ook weinig ruimte meer tot spelen. Leren is er zeker, vooral in de eerste werkjaren, maar de doel- en resultaatgerichtheid die het werk doorgaans vereist, laat weinig ruimte voor onbevangen spel. Fouten maken mag – zeggen we dan hoopvol – maar niet te vaak of te veel. Proberen, variëren, ontdekken, het kost allemaal te veel tijd en zo hollen we door naar efficiëntie en effectiviteit in alles wat we doen. De uitdaging die wij onszelf vanuit T-Wise stellen is daarmee groot:
Hoe krijgen we spelen weer terug in het werk?
We zijn al wel zover dat we van ‘een-leven-lang-leren’ spreken, maar helaas nog niet zover dat we ‘een-leven-lang-spelen’ nastreven. En dat vinden wij jammer. Onze uitdaging is om juist dat spelen weer terug te brengen, zowel in het leren als in het werken. Omdat we weten – en iedere keer weer ervaren – dat spelen energie, plezier en nieuwe ideeën geeft. En omdat spelen collega’s op een leuke manier met elkaar in contact brengt.
Het spelen terugbrengen in het leren kunnen we door gerichte games, simulaties en speciale settings als (bijvoorbeeld) een escape-room al op een goed niveau uitvoeren. De grootste uitdaging is evenwel om het spelen terug te brengen op de werkplek, bij voorkeur ín en tijdens het werk. Dat vraagt nogal wat, want het onbevangen spelen zoals een jong kind dat doet, kent juist géén doelgerichtheid, nut of regels. En de tijdsdruk die velen in het werk ervaren, nodigt niet uit tot vrij spelen met een opgave of idee. We moeten daarom wel enigszins realistisch zijn wanneer we het spelen terug willen brengen in het werk. Eerdere ervaringen met bijvoorbeeld speciale creativiteitsruimtes tonen aan, dat teams daar wel één of twee keer gebruik van maken, maar dat ze daarna nauwelijks of niet meer benut worden. Het nieuwe is er dan af en we vallen al snel terug in de oude werkroutines waarin geen ruimte is voor spel of vrije idee-vorming. Verplicht spelen werkt ook niet want dwang is gif voor spel. Maak het spelen dus vooral niet te ingewikkeld, te formeel of routineus.
We zetten onze ambitie daarom klein en eenvoudig in: een vorm van het aloude speelkwartier waarin we een werk gerelateerd vraagstuk of een opgave koppelen aan een spelvorm. Voor we gaan spelen, stemmen we even af met de collega’s/deelnemers of ze er open voor staan. We maken duidelijk dat het beslist niet langer dan 15 minuten in beslag zal nemen. Er is geen doel (!), het gaat erom vrij te spelen met een vraagstuk. Een oplossing of idee garanderen we niet, maar we sluiten het ook niet uit. Plezier in het samen spelen met een vraagstuk staat voorop.
Voor het spel gebruiken we twee klassieke dobbelstenen, liefst niet al te klein. Verder hebben we twee varianten: één met een setje kaartjes met 11 (genummerd van 2 tot 12) vragen die corresponderen met het gegooide aantal van de twee dobbelstenen. Een teamlid/collega gooit de dobbelstenen en leest de corresponderende vraag voor. Laat deelnemers in tweetallen over die vraag nadenken, dan creëer je de meeste interactie. Geef daar maximaal 1 minuut voor en maak een kort rondje waarin je enkele deelnemers hun reactie op de vraag laat geven. Je hoeft niet iedereen langs! Zorg dat de vaart erin blijft. Laat een tweede deelnemer gooien, en zo voort tot de tijd om is. Ga niet oogsten of evalueren, laat het speelse haar werk vanzelf doen.
Een tweede variant is iets bewerkelijker. Je vraagt aan ieder teamlid om een absurde/grappige/onverwachte/brutale vraag rond het vraagstuk te bedenken en voor zichzelf kort op te schrijven. Geef ieder teamlid een nummer, van 2 tot maximaal 12.
(Speel bij kleinere teams met maximaal 6 deelnemers met één steen).
Laat een deelnemer gooien, degene die hetzelfde nummer heeft als het gegooide aantal leest zijn of haar vraag voor.
De antwoorden op de vragen kunnen zowel absurd, vaag als serieus of zinnig zijn. Neem ze voor wat ze zijn, stel er vooral geen eisen aan! Hanteer zo min mogelijk regels, mensen geven hun eigen draai wel aan het spelletje. Onthoud: mét elkaar spelen rond een vraagstuk is belangrijker dan wat dat spel oplevert.
Tot slot een tip: maak van dit spel geen standaard werkwijze of vaste routine. Stel het voor wanneer je er zelf zin in hebt om het te doen, of wanneer een collega er om vraagt. We spelen als we er zin in hebben, niet wanneer het moet.
Wil je alles weten over spelen, leren en veranderen?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Adres
Van Diemenstraat 202
2518 VH Den Haag
Contact
Algemeen
info@t-wise.nl
+31-702230016