Challenge jouw Toekomst

De gamified boost voorDuurzame Inzetbaarheid!

Duurzame inzetbaarheid gaat over nu én straks willen, kunnen en mogen werken. Om gezond, met plezier en productief aan het werk te zijn en te blijven, is het nodig om dit:

  • Te willen: beschikken over voldoende energie en motivatie,
  • Te kunnen: mentaal en fysiek in staat zijn om te werken,
  • Te mogen: in de gelegenheid zijn om te werken en arbeidsmarktkansen te hebben.

Het begint bij je bewust zijn van de noodzaak om gezond, gemotiveerd en productief te blijven terwijl het werk aan verandering onderhevig is.

T-wise en Loyalis Kennis & Consult hebben de campagne ‘Challenge jouw Toekomst!’ ontwikkeld met als doel de lidbedrijven van de WENB (Werkgeversvereniging voor bedrijven in energie, telecom, recycling en milieu) te ondersteunen bij hun beleid voor Duurzame Inzetbaarheid.


"Wetenschappelijk bewezen effectief: significante verbetering inDuurzame Inzetbaarheid na deelname."


Het concept

Wanneer organisaties, teams of medewerkers zich aanmelden voor Challenge jouw Toekomst, ontvangen ze een persoonlijke code waarmee ze toegang krijgen tot de Boost-it app. Over een periode van zes weken krijgen ze stimulerende boosters via push-notificaties in de app. Elke booster behandelt een specifiek subthema binnen Duurzame Inzetbaarheid en duurt slechts 3-5 minuten.

De inhoud van elke booster is als volgt opgebouwd:

  • Introductie: Een korte introductievideo met een inspirerende of humoristische inslag.
  • Quizvragen: Drie kennisvragen (niveau: onthouden).
  • Zelftest/stellingen: Reflectie van het thema op de persoonlijke situatie (niveau: begrijpen).
  • Tips: Gepersonaliseerde tips gebaseerd op de antwoorden op de stellingen (niveau: toepassen).

Een van de aantrekkingskrachten om deel te nemen aan Challenge jouw Toekomst is de competitie. Elke deelnemer gaat de uitdaging aan met collega’s. Tijdens elke uitdaging verdienen deelnemers Future-Coins en strijden ze om de eerste plaats in het klassement.

Voor deze competitie maken we gebruik van twee soorten klassementen: een klassement op individueel niveau (de persoon met de meeste punten staat bovenaan) en een klassement op teamniveau (het team met gemiddeld de meeste punten staat bovenaan). Winnende deelnemers en/of teams worden beloond met prijzen.

In deze campagne maken we niet alleen gebruik van challenges en gamification, maar speelt de rol van leidinggevenden ook een cruciale rol. Deelnemers kunnen te allen tijde hun persoonlijke resultaten op de verschillende subthema’s van Duurzame Inzetbaarheid bekijken via de app. Deze persoonlijke scores op de diverse subthema’s dienen als input voor de gesprekken met hun leidinggevende. Op basis van deze scores kunnen deelnemers met hun leidinggevende in gesprek gaan om te bepalen waar ze als eerste aan kunnen werken op het gebied van hun Duurzame Inzetbaarheid. Bovendien hebben we een gesprekskaart ontwikkeld voor leidinggevenden. Deze kaart bevat vragen over elk subthema binnen Duurzame Inzetbaarheid, met als doel het gesprek tussen leidinggevenden en medewerkers over deze onderwerpen te initiëren en te bevorderen.


“Onderzoek toont aan dat de rol van de leidinggevende groot is bij het beïnvloeden van veranderbereidheid.”


Het resultaat

De resultaten laten zien dat het gebruik van ‘Challenge jouw Toekomst’ aantoonbaar bijdraagt aan duurzame inzetbaarheid. Deelnemers die intensiever gebruik hebben gemaakt van de app, vertoonden bij de eindmeting significant meer vooruitgang in vergelijking met degenen die de app minder frequent gebruikten. De gegevens werden verzameld aan zowel het begin (T1) als het einde (T2) van de zes weken durende periode waarin de app werd ingezet. De resultaten wijzen erop dat er geen sprake is van selectief gebruik van de app of uitval uit het onderzoek. Wel is opmerkelijk dat oudere werknemers minder deelnamen aan het onderzoek in vergelijking met jongere werknemers. Het gebruik van de app bleek niet gerelateerd te zijn aan leeftijd, opleidingsniveau of de aanvankelijke status van duurzame inzetbaarheid van de deelnemers, maar er waren wel variaties in het gebruik van de app tussen verschillende bedrijven en teams.

Over het algemeen geven deelnemers aan dat de inhoud, het aansprekende design en de juiste tone of voice, evenals het verdienen van FIT-Coins, bijdragen aan een positieve gebruikerservaring en gebruikersbetrokkenheid. Uit de evaluatie aan het einde van het programma blijkt dat het competitie-element zeer positief wordt ontvangen. Sommige deelnemers stellen zelfs voor bepaalde uitdagingen uit te breiden om nog meer FutureCoins te kunnen verdienen. Het klassement wordt als waardevol beschouwd, omdat het betrokkenheid binnen het team en de gehele organisatie stimuleert. Het motiveert deelnemers om actief deel te nemen en bevordert gesprekken met collega’s over Duurzame Inzetbaarheid. Wetenschappelijke analyses hebben aangetoond dat deelnemers aanzienlijk hogere scores behalen op hun bewustzijn over Duurzame Inzetbaarheid na deelname aan ‘Challenge jouw Toekomst’. Onze collega Leanne heeft hierover samen met hoogleraar Tinka van Vuren, Professor in Strategic Human Resource Management, een artikel geschreven. Je kunt het hier lezen.

Meer wetenover dit project?

Benieuwd hoe je een app kunt inzetten om duurzame inzetbaarheid
onder jouw medewerkers te stimuleren?

Neem contact op

Wil je alles weten over spelen, leren en veranderen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Adres

Van Diemenstraat 202
2518 VH Den Haag

Contact

Algemeen
info@t-wise.nl
+31-702230016